El candidat a l’alcaldia de Mataró per Mataró ens mou, Quim Fernàndez, ens parla de la problemàtica creada per la nova anella ciclista de Mataró i es compromet a revisar el projecte si arriba al govern.
Amb l’anella ciclista, l’any 2022 Mataró va ampliar l’extensió de la xarxa de carrils bici, passant de 6,5 a 15 kilòmetres. En total, s’han creat dotze nous trams de carrils bici segregats del trànsit motoritzat.
L’actuació, emmarcada en el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Mataró, pretenia facilitar i motivar la mobilitat amb bicicleta incentivant el canvi de mitjà de transport. En concret, es volia que molts dels desplaçaments que els ciutadans fèiem en vehicle motoritzat, els féssim en bicicleta. Se’ns prometien trajectes més segurs i la disminució dels nivells de partícules de CO2 presents a l’aire. Ens van dir que: “cada quilòmetre de carril bici construït equival a treure de la circulació 1.589 cotxes”.
Però el resultat ha estat molt diferent. No han trigat les queixes dels veïns, conductors o no. També els que van en bicicleta són crítics amb l’execució del projecte. La ciutat ha canviat. Hem perdut places d’aparcament i la càrrega i descàrrega s’ha complicat per a tothom, particulars i industrials. Han aparegut centenars de pals taronges que canvien el paisatge urbà.
La seguretat que es perseguia, en alguns casos s’ha convertit en accidents, sobretot a les rotondes. En un moment en què la mobilitat havia estat desplaçada per altres problemàtiques com l’atur o les okupacions, el carril bici l’ha tornat a posar en boca de tothom.
El carrer Biada, reduït a un carril i sense cap aparcament, el Camí de la Geganta, on el carril bici puja i baixa de la vorera, el xamfrà entre la ronda de la República i el Camí Ral, amb els problemes de gir dels autobusos articulats que van a Barcelona, en són alguns exemples. Fins i tot, els serveis d’urgència, com bombers i ambulàncies, han denunciat la dificultat per arribar al seu destí d’ençà que s’ha implantat l’anella ciclista.
Davant d’aquest panorama, es fa imprescindible una revisió integral del projecte per tal d’esmenar el desastre originat pel govern municipal format per socialistes i comuns. Segurament, d’aquí a un temps ens referirem al carril bici de Mataró com una capgrossada més. Però no oblidem que ha tingut un cost. Un cost que, si bé és veritat que s’ha pagat amb una subvenció de la Unió Europea, són diners públics, com ho seran els que, necessàriament, s’hauran d’emprar per resoldre-ho.
Nosaltres ho hem dit sempre: Carril bici sí, però no així. És per això que prenem el compromís de revisar el projecte i proposar modificacions consensuades amb entitats veïnals i serveis afectats. Alhora, farem les formacions que calgui per sensibilitzar i educar per aquesta nova situació als conductors de tota classe de vehicle.
Quim Fernàndez Oller
Alcaldable de la plataforma Mataró ens Mou